Železničář / Zpravodajství / V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
17.7.2024
Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila celá řada zajímavých akcí. Jednou z nich byla v sobotu 22. června jízda parních vlaků mezi Břeclaví a Hodonínem.
![V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka](/assets/zeleznicar/zpravodajstvi/skalicak_100-let-tgm.jpg)
V čele historických vlaků stanula parní lokomotiva Skaličák, která vezla historické vozy bývalé třetí třídy, Rybáky, vyráběné v letech 1938 až 1949. Zvláštní vlak jezdil mezi Břeclaví a Hodoní-nem a během dne vyrazil z Hodonína také do Strážnice a Čejče. Na nádraží v Hodoníně si zájem-ci mohli prohlédnout vystavený salonní vůz T. G. Masaryka a Legiovlak. Univerzální lokomotivy Skaličák (433.001) byly stroje určené pro místní dráhy. Celá série byla vyrobena v roce 1948 jako pokračování nejmodernější verze jejich předchůdkyň, lokomotiv řady 423.0. Na rovině utáhly vlak těžký 1 500 tun rychlostí 41 km/h. Jezdily na Moravě i na Slovensku a závěr provozu prožily na bývalé Moravské západní dráze. Odtud pochází jejich krajová přezdívka Skaličák – podle de-ponie ve Skalici nad Svitavou. Poslední byly zrušeny v roce 1980.
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »